donderdag 6 juni 2013

Avondvierdaagse of snoepvierdaagse?

Deze week wordt in veel plaatsen in Nederland de avondvierdaagse gelopen. Een van mijn vriendinnen die zelf 2 kinderen heeft en daarom dus ook meeloopt, zei tegen mij: 'je kunt het beter de snoepvierdaagse noemen. De hoeveelheden snoep die er worden gegeten, dat is echt ongelooflijk.' Bij navraag bleek dat bij anderen ook wel zo te zijn, en de naam snoepvierdaagse vonden ze daarom ook heel passend. Tijdens het lopen komt er snoep, koek, ontbijtkoek, chips en drinken tevoorschijn uit de tasjes van de kinderen. Schokkend om te horen.
Toch is dat iets wat heel jammer is, dat als er activiteiten worden ondernomen dat daar altijd iets lekkers tegenover moet staan. Of dat dat erbij hoort. Niet alleen bij zo’n avondvierdaagse, maar bijvoorbeeld ook bij een dagje uit of iets simpels als een bezoek aan een bioscoop. Kom je ooit een bioscoopzaal binnen waar helemaal niet wordt gegeten?
Het is overigens niet zo dat ik hier zelf helemaal niet aan meedoe. Ik ging vorig jaar een middag zwemmen in een natuurzwembad in Austin, Texas tijdens mijn zomervakantie. Het zwembad bestond uit een stuk rivier dat was afgezet om te zwemmen, eromheen was een bad gebouwd en rond de zijkanten een houten vlonder waarvan makkelijk in- en uit het bad gesprongen of geklommen kon worden. Het viel me op hoe netjes en schoon alles eruit zag. En het was ontzettend druk. Op een gegeven moment nam ik een appel uit mijn tas en zette er mijn tanden in. Bijna meteen kwam er iemand van het zwembad langs om te zeggen dat er op het terrein van het zwembad niet gegeten mag worden. Dat was vanwege de mieren, om die op afstand te houden. Vandaar dat het er zo netjes was! Niemand zat er te eten. Ik weet nog dat ik dat wel heel bijzonder vond. Hoe erg is dat?! (sta hier maar eens moment bij stil)
Terug naar de Vierdaagse. Want hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat mensen minder snoepen of snoep uitdelen aan de kinderen? Misschien door het uit te leggen op de manier die mijn collega’s en ik vaak gebruiken tijdens het spreekuur, tijden het geven van cursussen of voedingsvoorlichtingsactiviteiten. Per dag hebben kinderen ongeveer 200 calorieën te besteden aan extra’s of tussendoortjes, náást het gewone eten. Als je een pakje drinken (vruchtensap, Wickey, Taksi …etc) en een koek eet, dan kom je al wel bijna aan die 200 calorieën.
Nu kun je zeggen: maar er wordt toch gewandeld? Dan is je energieverbruik groter, dus kun je meer snoepen. Dat is zo, maar tot op zekere hoogte. Een kind dat anderhalf uur wandelt, verbruikt nog geen 150 kcal met dat wandelen. Dat staat helemaal niet in verhouding tot wat er wordt gegeten en gedronken in die anderhalf uur. Weer een goed thema voor een ouderbijeenkomst op basisscholen, bij voorkeur vlak voor de aftrap van de avondvierdaagse. Volgend jaar dan maar?