donderdag 21 februari 2013

Verspilling

Op jaarbasis wordt ongeveer de helft van het voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd, uiteindelijk weggegooid omdat consumenten te kieskeurig zijn wat betreft uiterlijk van fruit en groenten. Dit lees ik op NBCNews. Zij vertellen dit naar aanleiding van een global study dat gedaan is door het Institution of Mechanical Engineers in Londen. In de wereld wordt er 4 miljard ton per jaar aan voedsel geproduceerd, maar ongeveer 2 miljard ton wordt nooit opgegeten. Het instituut zegt daarbij dat elke stap in de voedselketen van fruit- en groenteteelt tot aan de consument hierbij een rol speelt. Voedselbedrijven en inkopers wijzen miljoenen tonnen van de oogst af vanwege het uiterlijk van groenten en fruit. Dit is omdat consumenten het alleen willen kopen als het er perfect uit ziet.
Wat een enorme hoeveelheid is dat! En dan te bedenken dat er in de wereld 868 miljoen mensen in honger leven. Dat rapporteerden eind oktober 2012 drie VN-organisaties: de Voedsel- en Landbouworganisatie FAO, het Internationaal Fonds voor Landbouwontwikkeling IFAD en het Wereldvoedselprogramma WFP.
En toch kan ik me er wel iets bij voorstellen. Mijn opa en oma hadden vroeger een groentetuin. Daarin werd groenten en fruit gekweekt, die we zelf plukten, schoonmaakten en opaten. Ik kan me herinneren dat opa vol trots een boerenkool aan ons gaf die bij thuiskomst een klein miljoen luizen bleek te bevatten. Dat is niets voor mij. Ik kan de kool blijven wassen, maar het idee alleen al bezorgt me zoveel kriebels, dat ik die kool alleen maar met hele lange tanden kan eten. Kortom, wij aten die groenten niet, ze verdwenen in de vuilnisbak omdat ze er niet perfect uitzagen.
Ik moest ook denken aan een campagne van het Voedingscentrum. Die is ook gericht op verspilling, maar dan aan de andere kant van het bovenstaande verhaal. Namelijk wat wij ermee doen als we wel perfect uitziend eten gekocht hebben. De campagne heet 'eten is om op te eten'. De reden van de campagne was dat er veel eten wordt weggegooid. Een kwart van het eten dat we als consumenten weggooien is onvermijdelijk: het gaat dan bijvoorbeeld om klokhuizen en botten. De rest, 0.7 miljard kilo, is verspilling. Dan gaat het om voedsel dat we nog hadden kunnen opeten, zoals kliekjes en producten die over de datum zijn. Verspilling gebeurt meestal met kleine beetjes tegelijk. Maar deze kleine beetjes vormen bij elkaar een grote berg voedsel. In totaal verspilt de Nederlandse consument voor 2,6 miljard euro per jaar aan voedsel. We verspillen gemiddeld bijna 48 kilo per persoon per jaar. Dit komt neer op zo’n 155 euro per persoon per jaar.
In deze periode van crisis en bezuinigingen is het wel een goed idee om eens te kijken naar de website over de campagne. Het Voedingcentrum geeft daar niet alleen uitleg over hoe het komt dat we zoveel eten weggooien, maar zij geven ook 12 tips tegen verspilling. Die tips gaan zowel over inkopen, koken en bewaren.  Want die 155 euro per persoon per jaar kunnen we wel op een andere manier gebruiken, toch?!