woensdag 13 maart 2013

Huisbezoek

Op kantoor komt een verzoek binnen om een huisbezoek te gaan doen bij een 89-jarige meneer. De huisarts heeft gezegd dat hij de laatste maanden is afgevallen. Zijn normale gewicht is 68 kg, nu weegt hij 61 kg. Omdat hij in de wijk woont waar ik altijd de huisbezoeken doe, bel ik meneer om een afspraak te maken. Ik wil graag bij hem komen praten over zijn eetpatroon.
Een paar dagen later kom ik zijn woonkamer binnen. Meneer zelf zit aan een bureau, achter zijn computer. Hij lacht en zegt dat hij toen hij 80 jaar was een computercursus is gaan volgen. Hij laat zien dat hij zijn agenda in de computer bijhoudt. ‘Kijk’, zegt hij,’ hier staat jouw naam’. Hij legt uit dat hij veel afspraken heeft en dat hij het echt anders niet meer kan bijhouden: wie, waar, hoe laat… veel afspraken, dus een hele klus. De agenda in de computer houdt het overzichtelijk.
Ik schuif aan bij zijn bureau en begin hem vragen te stellen. Hoe komt het dat hij afgevallen is? Wat merkt hij daarvan? Heeft hij er last van? Wat is er veranderd in zijn eetpatroon? Hij vertelt dat hij krampen heeft in zijn handen en daardoor bijvoorbeeld bestek en schilmesjes niet meer zo makkelijk kan vasthouden. Het is daardoor lastiger om te eten. Ook heeft hij minder eetlust dan voorheen. Hij zegt dat dat erbij hoort als je zo oud wordt. Hij zegt dat hij vroeger nooit gedacht had dat hij de leeftijd van 90 jaar zou bereiken en nu is het bijna zo ver: binnen 2 maanden is hij jarig en wordt hij 90 jaar. Hij zegt dat hij dat erg leuk vindt. Ik kan hem aan hem zien, hij straalt erbij.
Ik vertel het dat het niet erg is dat hij minder eet, maar dat het dan wel extra belangrijk is om te kiezen voor eten en drinken met een hoge voedingswaarde: volle produkten, met veel eiwitten vetten en koolhydraten. Slagroomvla, roomyoghurt, gebakken eitjes, huzarensalade, gebakken vis, broodjes, krentenbollen en croissantjes in plaats van alleen maar bruine sneden brood of suikerbrood. Als fruit schillen en snijden lastig is, kan hij kiezen voor fruit uit potjes of blikjes of verse vruchtensappen drinken. Lekker bij de koffie en thee koek of chocolade. Daarnaast mag hij elke dag een flesje dieetvoeding gebruiken: veel energie eiwitten en vitamines krijgt hij met een kleine hoeveelheid al binnen.
Meneer zegt dat hij het wel leuk vindt, dat hij van mij allemaal heerlijke dingen mag gaan eten en drinken. Dat hij daar zelf niet zo aan heeft gedacht, omdat hij al jaren hetzelfde eetpatroon heeft. Daarnaast zegt hij dat hij de produkten die ik opnoem wel eens gebruikt, maar vooral bij feestdagen of soms in het weekend. Niet zomaar, voor elke dag! Dat herken ik wel. Veel ouderen die ik bezoek hebben, wat je zou kunnen noemen: een sober eetpatroon. Dat is normaalgesproken een deugd, behalve als hun gewicht afneemt. Dan wordt het tijd voor wat extra’s.