donderdag 10 augustus 2017

Tanden


‘Drink je veel frisdrank of vruchtensap?’ vraagt de tandarts me, als ik in haar stoel lig voor een controleafspraak. Wow, een koekje van eigen deeg! Ze zegt dat mijn tandglazuur erosie/ slijtage vertoont en dat dat kan komen door het drinken van  dranken die zoet smaken maar die veel zuren in zich hebben. Ik moet lachen en zeg dat het een beetje klinkt alsof ik mezelf hoor praten tegen mijn jonge cliënten en hun ouders op het spreekuur. Ik vertel dat ik diëtist ben en dat ik ook vaak praat over zoete dranken. Dat ze veel suikers bevatten die overgewicht kunnen veroorzaken en ja inderdaad ook tanderosie. Ik ben me hier natuurlijk zelf van bewust als ik frisdrank of vruchtensap drink en dat doe ik om die redenen niet zo heel vaak.
Duidelijk is dat ze niet helemaal zeker ervan is dat ik écht alles al erover weet, want ze gaat verder met haar verhaal.  Dat ze adviseert om maximaal 7 eetmomenten te hebben om maximaal 7x per dag een zuuraanval te hebben (herkenning: check!). En om zo weinig mogelijk zoete dranken te drinken en als ik ze wel drink, om dat dan zo snel mogelijk te doen. Niet een uur over een glaasje frisdrank of sap, omdat dan de zuuraanval op de tanden heel lang duurt en het daardoor meer schade oplevert. Aj, hier kan ik inderdaad nog wel wat verbeteren. Maar dat botst wel met mijn eigen principes: goed proeven, genieten en de tijd nemen voor drinken. Als ik tenslotte snel wil drinken omdat ik dorst heb, dan neem ik nu ook al water of thee.


Ook zegt ze dat ik beter eerst tanden kan poetsen en daarna pas ontbijten. Door de zuren in het eten wordt het tandglazuur heel zacht. Als ik kort daarna dan met een tandenborstel erover ga, dan is het glazuur heel erg kwetsbaar. Weer een veranderpunt voor mij. Na het eten een kauwgum nemen voor een frisse smaak is prima zegt ze. Ze meet nog even de dikte van het glazuur van mijn kiezen op en noteert dat. Dan kunnen we over 6 maanden zien of het gelijk is gebleven na de adviezen die ik ter harte zal nemen.

Over twee weken gaan in Utrecht alle kinderen weer naar school na de zomervakantie. Op veel scholen in de stad zijn er al afspraken over fruit eten om 10 uur in plaats van brood, een uitgesteld ontbijt of koek. Inmiddels komen er ook steeds meer scholen bij die afspraken hebben over het drinken op school. Namelijk dat er water wordt gedronken in plaats van pakjes drinken. Dat levert heel veel voordelen op: beter voor de tanden, beter voor de smaakontwikkeling (kinderen wennen er zo aan dat niet altijd alles een zoete smaak heeft), beter voor de gezondheid en behoud van een gezond gewicht, beter voor de portemonnee van de ouders, beter voor de afvalbergen en het milieu. Ik hoop dat er ook dit jaar weer meer scholen deze keuze gaan maken.