donderdag 22 september 2016

Hot Topic


Heel veel is er al over gezegd deze week. Geluiden over en weer. Het NRC artikel waarin 2 diëtisten, Merel von Carlsburg en Tessa Moorman, vertellen over hun bedrijf The Green Happiness. Hoe zij hun kennis en mening delen over gezonde voeding én grotendeels plantaardige voeding delen op hun website en via Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. Ze zijn mooi, jong, hip, succesvol, laten veel van zich horen op dus heel veel plekken en hebben daardoor veel volgers. Tot dusver niets aan de hand. Een weergaloos succesverhaal over een hot topic als gezonde voeding met het beroep van diëtist in de spotlights! Wat wil je nog meer?

Het probleem is dat de adviezen die ze geven en de uitleg daarbij hoe bijvoorbeeld de vertering in het menselijk lichaam werkt, niet kloppen. En dat is waar de schoen /stiletto wringt. Deze diëtisten zetten zich in de markt als dieetgoeroe’s en ongelukkigerwijs praten ze ook zo. In het gesprek met Humberto Tan in RTL Late Night (maandag 19 september) vliegen onjuistheden over de tafel.
Ik lees in de vervolgartikelen, 1 en 2 die NRC deze week plaatste, reacties van andere diëtisten. Baukje de Boer, diëtist, blogger en student gezondheidswetenschapper, geeft heel terecht aan: “Diëtisten gruwelen ervan. Want veel adviezen van die goeroes kloppen niet.  Als wij [diëtisten] ons niet profileren, snap ik dat mensen het verschil tussen ons en al die dieetgoeroes niet zien. In haar blog schrijft zij: “Een diëtist heeft juist, in tegenstelling tot de meeste goeroes, voedingscoaches en boekenschrijvers een vierjarige opleiding gehad. Waarin ook aandacht wordt besteed aan hoe je je adviezen wetenschappelijk onderbouwt en vooral ook wetenschappelijke literatuur juist interpreteert.”

Zeer gelukkig word ik er ook van als Marijke Berkenpas (diëtist en voedingswetenschapper) aan het woord komt. Eindelijk! Mijn collega’s en ik zijn zó blij met haar website https://www.iamafoodie.nl/ en haar boek Eet als een Expert. Wél de aandacht voor gezonde voeding in Social Media, leuk, mooi, hip vormgegeven, maar alleen maar informatie die no-nonsens is en wetenschappelijk onderbouwd, náást de praktisch heel goede uitvoerbaarheid. Zij geeft aan dat ook is wat ze miste, dat wetenschap en goede adviezen over voeding nooit gepaard gingen met een mooie vormgeving, sexy boodschap of mooi jasje. “De twintig wetenschappers die aan I’m a foodie meewerken, doen dat naast hun fulltime baan. Dat is best een opgave. „Diëtisten zijn al dagen aan hun spreekuren kwijt. Voedselgoeroes zijn dag en nacht met hun zichtbaarheid bezig. Zij hebben hun boodschap vercommercialiseerd.”

In plaats van moddergooien en bashen van Merel von Carlsburg en Tessa Moorman wat ik in diverse social media zag (en eerlijk is eerlijk, mijn eerste reactie was ook zo) vind ik dat we wél al verenigd zijn; namelijk met ons beroep, onze passie voor voeding en gezondheid. En oké, het zou heel fijn zijn als de twee dames er nog eens een fysiologieboek op naslaan. Het feit dat voeding een hot topic is, dat er veel aandacht voor is in (sociale) media én dat het een groeiende groep van diëtisten is die op een hele mooie manier voeding bij een groter publiek zeer smaakvol in beeld komt, is alleen maar heel mooi.