Heel veel
is er al over gezegd deze week. Geluiden over en weer. Het NRC artikel waarin 2 diëtisten, Merel von Carlsburg en Tessa Moorman, vertellen over hun
bedrijf The Green Happiness. Hoe zij hun kennis en mening delen over gezonde
voeding én grotendeels plantaardige voeding delen op hun website en via
Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. Ze zijn mooi, jong, hip, succesvol,
laten veel van zich horen op dus heel veel plekken en hebben daardoor veel volgers.
Tot dusver niets aan de hand. Een weergaloos succesverhaal over een hot topic
als gezonde voeding met het beroep van diëtist in de spotlights! Wat wil je nog
meer?
Het
probleem is dat de adviezen die ze geven en de uitleg daarbij hoe bijvoorbeeld
de vertering in het menselijk lichaam werkt, niet kloppen. En dat is waar de
schoen /stiletto wringt. Deze diëtisten zetten zich in de markt als dieetgoeroe’s
en ongelukkigerwijs praten ze ook zo. In het gesprek met Humberto Tan in RTL
Late Night (maandag 19 september) vliegen onjuistheden over de tafel.
Ik lees in de vervolgartikelen,
1 en 2 die NRC deze week plaatste, reacties
van andere diëtisten. Baukje de Boer, diëtist, blogger en student
gezondheidswetenschapper, geeft heel terecht aan: “Diëtisten gruwelen ervan. Want veel adviezen van die goeroes kloppen
niet. Als wij [diëtisten] ons niet
profileren, snap ik dat mensen het verschil tussen ons en al die dieetgoeroes
niet zien. In haar blog schrijft zij: “Een diëtist heeft juist, in tegenstelling tot de meeste goeroes,
voedingscoaches en boekenschrijvers een vierjarige opleiding gehad. Waarin ook
aandacht wordt besteed aan hoe je je adviezen wetenschappelijk onderbouwt en
vooral ook wetenschappelijke literatuur juist interpreteert.”
Zeer
gelukkig word ik er ook van als Marijke Berkenpas (diëtist en voedingswetenschapper)
aan het woord komt. Eindelijk! Mijn collega’s en ik zijn zó blij met haar
website https://www.iamafoodie.nl/ en
haar boek Eet als een Expert. Wél de aandacht voor gezonde voeding in Social
Media, leuk, mooi, hip vormgegeven, maar alleen maar informatie die no-nonsens
is en wetenschappelijk onderbouwd, náást de praktisch heel goede
uitvoerbaarheid. Zij geeft aan dat ook is wat ze miste, dat wetenschap en goede
adviezen over voeding nooit gepaard gingen met een mooie vormgeving, sexy
boodschap of mooi jasje. “De twintig
wetenschappers die aan I’m a foodie meewerken, doen dat naast hun fulltime baan.
Dat is best een opgave. „Diëtisten zijn al dagen aan hun spreekuren kwijt.
Voedselgoeroes zijn dag en nacht met hun zichtbaarheid bezig. Zij hebben hun
boodschap vercommercialiseerd.”
In
plaats van moddergooien en bashen van
Merel von Carlsburg en Tessa Moorman wat ik in diverse social media zag (en eerlijk is eerlijk, mijn eerste reactie was
ook zo) vind ik dat we wél al verenigd zijn; namelijk met ons beroep, onze
passie voor voeding en gezondheid. En oké, het zou heel fijn zijn als de twee dames
er nog eens een fysiologieboek op naslaan. Het feit dat voeding een hot topic
is, dat er veel aandacht voor is in (sociale) media én dat het een groeiende
groep van diëtisten is die op een hele mooie manier voeding bij een groter
publiek zeer smaakvol in beeld komt, is alleen maar heel mooi.