donderdag 19 september 2013

Dag van de diëtist

Vandaag, donderdag 19 september, is het de dag van de diëtist. Deze dag wordt elk jaar gevierd door diëtisten in de vorm van speciale activiteiten voor cliënten, voor mensen die (nog) niet op het spreekuur komen en voor andere zorgverleners. Op deze dag kunnen mensen kennismaken met het beroep van diëtist. Want wat houdt het eigenlijk in, behalve dan het geijkte en overbekende afvallen?

Wij van Careyn Utrecht zijn met een team van 9 diëtisten. Natuurlijk hebben wij spreekuur en ja, daar komen mensen die willen afvallen. Maar ook mensen met hart- en vaatziekten zoals hoge bloeddruk en te hoog cholesterolgehalte. Er komen mensen met diabetes, met maag- en darmklachten, mensen met nierfunctiestoornissen, ouders van baby’s met koemelkallergie, ouders van kinderen met overgewicht, ouders van slecht etende peuters. Ook komen er mensen die ziek zijn, of zijn geweest. Zij hebben ondervoeding, vaak in combinatie met ondergewicht en moeten aansterken. Mensen met longziekten zoals COPD. Mensen met weinig eetlust door ziekte, eenzaamheid of verdriet en die daardoor veel afgevallen zijn. Zwangeren die willen weten hoe zij zo gezond mogelijk hun zwangerschap kunnen doorlopen en ook vrouwen met zwangerschapsdiabetes.
Daarnaast komen we bij mensen thuis om te praten over eten, een dieet of veranderen van leefstijl op het moment dat zij niet meer zelf naar het spreekuur kunnen komen. Of we werken in een verpleeghuis waar eten en drinken weer heel anders gaat dan thuis.

Ook geven we workshops, scholingen en cursussen aan leerlingen, leerkrachten, apothekers, praktijkondersteuners, huisartsen, verpleegkundigen, jongerenwerkers, etc. En aan groepen cliënten (met welk ziektebeeld dan ook) of aan mensen die geïnteresseerd zijn in gezonde voeding in het algemeen.
Deze combinatie van diverse werkzaamheden maakt ons werk leuk, interessant en mooi. Want uiteindelijk draait het allemaal om de persoon die op dat moment tegenover ons zit. Iedereen heeft een eigen achtergrond, opleiding, cultuur, bagage. Een persoonlijk verhaal en eigen verwachtingen van het gesprek of de dieetbehandeling. Dat maakt dat als wij op een dag 5 mensen met diabetes spreken, dat geen enkel gesprek hetzelfde verloopt.

Op een dag als vandaag: De Dag van de Diëtist, wil ik graag wat reacties van cliënten laten horen. Dit om te laten weten wat het inhoudt om een gesprek te hebben met iemand en te weten dat gesprek is dan een onderdeel  van een verandering in het leven van die persoon.
Een cliënt na afloop van een eerste gesprek: ‘Ik was heel nerveus, maar het is me alles meegevallen. Ik had het veel eerder moeten doen!’
‘Het overgewicht dat ik had, was een opstapeling van verdriet. Emotie-eten is verdriet. Nu ik op een positieve manier  werk aan een andere leefstijl, merk ik dat ik het verdriet achter me kan laten’
‘Ongelooflijk dat ik al 6 jaar rondloop met buikpijn, winderigheid en obstipatie en dat dat na 2 gesprekken met de diëtist voorbij is’
‘Ik kon nooit de kerstspullen van de zolder halen omdat ik niet goed door het luik van de vlizotrap kon. Dit jaar kan ik de kerstboom helemaal zelf neerzetten’
‘Ondanks mijn ziekte COPD waardoor ik vaak benauwd, moe en kortademig ben, lukt het me nu weer om mijn kleinkinderen van school te halen op de fiets.’