donderdag 26 september 2013

Appels, peren en pompoenen

Afgelopen weekend begon de herfst. Ik vind dat altijd een mooi seizoen. De kleuren van de bladeren aan de bomen, de frisheid in de lucht en de start van een nieuw modeseizoen. Daarnaast komen er dan zo langzamerhand weer andere gerechten op tafel. Dat ik niet de enige ben die daarvan geniet, ondervond ik op diverse Social Media.

Ik haalde op vrijdag zoals elke week mijn Odinpakket op bij de biologische supermarkt bij mij in de wijk. In het pakket zit elke week een variatie van biologische fruit- en groentesoorten van het seizoen en, als het even kan, ook van de streek. Het leuke van zo’n wekelijks pakket is dat je verrast wordt door de inhoud (vooraf weet je niet wat erin zit) en op die manier heel gevarieerd kookt en eet. Je gaat er nieuwe of juist de zogenaamde vergeten groenten door eten. In mijn pakket zat deze keer een prachtige romanesco. Dit is een soort torentjesbloemkool, bijna te mooi om aan te snijden en op te eten. Omdat ik hem zo mooi vond, zette ik er een foto van op Twitter en prompt kreeg ik een berichtje terug van mijn collega die vertelde dat zij die vorige week hadden in hun pakket gehad en dat hij heerlijk was.
Op Facebook las ik dat mijn neef op zaterdag appels en peren zou gaan plukken en rapen. De fruitbomen staan in het vestingstadje Heusden waar hij woont en meestal valt het fruit er gewoon af en ligt het onder de boom te rotten. Hij ging gewapend met een kistje op pad om ze te oogsten. Dat roept van veel voorbijgangers  vreemde blikken en vragen op, zei hij. Maar dit is natuurlijk prima fruit om appel- en perenstroop van te stoken, appeltaart van te maken en wellicht ook om er vroege stoofpeertjes van te maken.
Vervolgens las mijn zusje uit Boxtel ook zijn bericht en zij vond het een heel leuk idee om dit samen met haar 2 kinderen van  4 en 6 jaar te gaan doen op deze zonnige zaterdag. Het was ook haar gelukt een mooie plek te vinden in ’s Gravenmoer waar appel- en perenbomen staan en zij zijn ook gaan rapen en plukken. Een hele mooie besteding van de zaterdagmiddag zei ze. De kinderen vonden het geweldig. Lekker in de buitenlucht hun eigen fruit bij elkaar plukken en rapen.
Ook op Facebook las ik een berichtje van een vriendin uit Zeeland die samen met haar zoontje van bijna 1 jaar naar een pompoenwinkel in een aangrenzend dorp geweest. Ze hadden er lekker gegeten: pompoensoep en pompoenpannenkoek. Van reacties van anderen die er ook geweest waren, begreep ik dat ook veel grotere kinderen het leuk vonden. Ze hadden er pompoen uitgesneden en daar veel plezier mee gehad.
Diezelfde avond at ik toevalligerwijs ook pompoen. Die zat namelijk vorige week in mijn fruit- en groentepakket. Ik had er geen pannenkoek of soep van gemaakt. Ik heb het kort gekookt en daarna gebakken in olijfolie en knoflook en gegeten met pasta, walnoten en Parmezaanse kaas. Lekker, die herfst op tafel!