donderdag 3 oktober 2013

Tussendoortjes


Vorige week had ik een bijeenkomst in een cursus voor ouders van kinderen met overgewicht: ClubFit4Utrecht. Tijdens de cursus die 12 weken duurt geef ik 4 lessen, samen met de pedagoog.
Deze keer ging het over tussendoortjes. Een belangrijk onderwerp om te bespreken als je het hebt over overgewicht. Omdat ik het altijd handig vind om over een onderwerp te praten terwijl ik voorbeelden kan geven, neem ik voor de lessen altijd veel verpakkingen mee van eten dat binnen het thema van die dag valt.
Ik had verpakkingen van de zogenoemde schoolkoeken: sultana’s, evergreens, fruitkick, time-out, en dergelijke maar ook koekjes die we thuis bij de thee eten: bastogne, scholiertje en kaneelbeschuitje. En snoepjes zoals een lollie en een paar dropjes, een waterijsje en chips in uitdeelzakjes en M&M’s.
Als het dan allemaal op tafel ligt vraag ik aan de ouders welke dingen zij aan hun kind geven als tussendoortje. En waarom ze die keuze maken. Bij deze cursus was er een moeder en die zei dat ze vond dat ik helemaal geen gezonde dingen had meegenomen. Zij miste fruit, een rijstwafel en een klein biscuitje. Dat vond ik wel leuk om te horen. Vaak zeggen ouders namelijk als je dit soort ‘open deuren’ bespreekt dat ze heus wel weten dat dit gezond is, maar dat hun kind niet van deze dingen houdt en trouwens hij mag toch ook weleens wat lekkers?!
Het is misschien in eerste instantie verrassend om dit van een diëtist te horen, maar ik denk dat een tussendoortje helemaal niet noodzakelijk gezond hoeft te zijn. Het gaat er wél om hoe vaak je het eet, hoe groot het is en hoeveel je ervan neemt. Ik denk dat als je gezond eet en daarmee bedoel ik dat je al het basisvoedsel binnenkrijgt: volkoren brood, halvarine, zuivel, fruit, groenten, klein beetje kaas en vlees(vervangers) dat je dan best een ongezond tussendoortje kan nemen. Het is beter om je voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen met je basisvoeding binnen te krijgen.
Uiteindelijk denk ik ook dat dit de basis is van een gezond gewicht. Mensen op het spreekuur of in een cursus vragen vaak aan mij: snoep jij dan helemaal niet? Maar ik snoep wel. Graag zelfs. In een afgepaste hoeveelheid, niet te groot, en niet te vaak. Wat dat precies inhoud, heeft ook met je verdere leefpatroon te maken. Dat is dan weer een persoonlijk advies.
Terugkomend op al het lekkers dat ik in de cursus als voorbeeld bij me had: laat je niet beïnvloeden door het jasje wat die fabrikant aan het tussendoortje geeft. Hoeveel plaatjes van fruit, granen en melk er op een verpakking ook staan, daarmee is het nog niet een gezonde keuze. Bovendien, laat de fabrikant niet bepalen hoeveel je ervan aan je kind geeft. Al zitten er 2-3 koekjes in een zakje, als ouder beslis je hoeveel je kind ervan krijgt. En als je je kind al 2x per dag fruit als tussendoortje geeft, kan één lollie of één chocoladekoekje echt geen kwaad.  Laat je kind kiezen: het een óf het ander en niet meer dan 1 stuk.