donderdag 10 oktober 2013

Biologisch

Deze week las ik op de website van NOS nieuws het volgende bericht over biologisch eten: “Consumenten hebben vorig jaar meer dan 1 miljard euro uitgegeven aan biologische voeding. Dat is een record. De omzet steeg met ruim 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Bionext, verzameld in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Ruim 90 procent van de biologische producten werd verkocht in de 'normale' supermarkten als AH, Jumbo en Plus. De rest ging over de toonbank in onder meer bio-speciaalzaken, boerderijwinkels en boerenmarkten.”



Wat de term biologisch precies inhoudt volgens wikipedia: Biologische landbouw en voeding is een verzamelnaam voor landbouwmethoden en voedingsmiddelen die voldoen aan bepaalde eisen op het gebied van milieu, natuur en landschap, het welzijn van dieren en productiemethoden. In Nederland wordt ook het woord ecologisch gebruikt en de Engelse term is organic.
Ik vind het leuk om zo’n bericht te lezen en het verbaast me eigenlijk ook niet. Ik denk dat in de afgelopen paar jaar steeds meer aandacht is voor gezond eten, de herkomst van het eten en de betekenis ervan voor onze gezondheid, natuur en milieu.
Wat me opvalt en wat me ook wel zorgen baart, is dat er een schifting lijkt plaats te vinden tussen mensen die lezen over gezond eten, er steeds meer over willen weten en er vervolgens ook naar handelen en de mensen die er niet mee in aanraking komen, omdat ze er niet of minder in geïnteresseerd in zijn of omdat ze het niet van huis /achtergrond / straat/ wijk/ hebben meegekregen.
In mijn omgeving hoor ik dat mensen steeds meer kiezen voor biologisch eten, havermout in plaats van brood als ontbijt, minder (vaak) vlees, duurzame vis, sojazuivel in plaats van koemelk. Ook hoor ik veel mensen opeens over superfoods zoals chiazaden,tarwegras en gojibessen.

Bij mij in de buurt is het makkelijk om te kiezen voor gezond en biologisch. In een straal van 1 kilometer rond mijn huis kan ik naar 3 biologische supermarkten, een biologische slager, een duurzame viswinkel en 2 bakkers die biologisch brood verkopen. Misschien vergeet ik nu nog wat, maar het moge duidelijk zijn: als ik gezond wil kiezen en eten, dan hoef ik er niet ver voor de deur uit, ik hoor erover in mijn wijk, en de mensen die om mij heen wonen zijn in bepaalde mate gelijkgestemd.
Ik vraag me dan ook af: zouden gezonde mensen steeds gezonder worden en mensen met een risico op ‘ongezond’ dan ook steeds minder gezond worden? Wordt de kloof groter? Door het bericht in het nieuws hoop ik dat ook de mensen die het niet als vanzelfsprekend hebben meegekregen nu tóch vaker die keuze gaan maken. Want zoals in het nieuwsbericht ook stond: steeds meer supermarkten gaan biologische produkten verkopen, de biologische schappen worden groter; er is meer aanbod en meer keus. Recepten met groenten die we minder gewend zijn te eten en minder goed kennen zijn makkelijk te vinden op het internet en in bladen zoals Allerhande. Misschien wordt daardoor de stap ook minder groot.