donderdag 11 augustus 2016

Vitamine D

Ik werk in de wijk Kanaleneiland in het Centrum voor Jeugd en Gezin. Mijn collega’s van Volksgezondheid (voorheen GG&GD) zijn daar mijn grootste verwijzer. De artsen en verpleegkundigen van het consultatiebureau zien kinderen van 0 tot 4 jaar. De jeugdartsen (de ‘schooldokter’) en jeugdverpleegkundigen zien kinderen van 5 tot 19 jaar. Hun taak is monitoring en signalering, het inschatten van de zorgbehoefte, screening en vaccinaties, het zorgen voor voorlichting, advies, instructie en begeleiding , overleggen en samenwerken met de andere zorgverleners in de wijk rondom het kind.


Doordat wij bij elkaar in hetzelfde gebouw werken,  weten we elkaar te vinden en kunnen we inderdaad heel makkelijk overleggen en samenwerken.
De wijk Kanaleneiland is een wijk waar ruim 15.500 mensen wonen waarvan 75% van niet-Nederlandse afkomst is. Op Wikipedia lees ik dat er 46 nationaliteiten wonen. De meeste bewoners van de wijk zijn Turks of Marokkaans. Op mijn spreekuur zie ik veel kinderen met overgewicht of obesitas. Met hen, maar vooral met hun ouders, praat ik over het aanleren van een gezonde leefstijl: gezond eten, minder beeldschermtijd en buiten spelen.


In een persbericht van het Erasmus MC lees ik in maart 2015 over een grote bevolkingsstudie, genaamd Generation R, naar de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 kinderen in Rotterdam. De kinderen worden vanaf de vroege zwangerschap tot hun jongvolwassenheid gevolgd. De onderzoekers gebruikten de gegevens van meer dan 4000 kinderen uit deze studie, waarvan de vitamine D concentraties in het bloed werden gemeten op zesjarige leeftijd tussen maart 2008 en januari 2012. De doelgroep van het onderzoek is vergelijkbaar met de doelgroep die ik op het spreekuur zie.


De onderzoekers concluderen: bijna één op de drie kinderen heeft te weinig vitamine D. Bij kinderen van onder andere Marokkaanse, Surinaamse, Turkse en Kaapverdische afkomst gaat het zelfs om meer dan de helft van de kinderen. Vitamine D is zowel een voedingsstof als een hormoon en zit in voedingsmiddelen zoals vette vis, halvarine en margarine, maar het lichaam kan het ook zelf aanmaken wanneer de huid voldoende zonlicht krijgt. Een getinte of donkere huid maakt minder snel vitamine D aan. Kinderen met een vitamine D tekort eten minder gezond, kijken meer televisie en spelen minder buiten dan kinderen met gezonde vitamine D waarden. Kortom, juist de mensen met die minder gezonde leefstijl die ik op het spreekuur zie, kan duidelijk wel wat extra informatie en advies over vitamine D gebruiken.
Nu bespreek ik met de ouders zoals gezegd de gehele leefstijl; alle aspecten van gezond eten komen aan de orde, het gaat niet alleen om afvallen. Minder beeldschermtijd en meer buitenspelen benoem ik nadrukkelijk: wanneer mag het beeldscherm aan en wanneer moet het uit? Waar kunnen de kinderen buiten spelen? Is er begeleiding van een ouder nodig of gewenst? En het geven van het goede voorbeeld hierin: stuur je je kind naar buiten of ga je mee een balletje trappen in het park?
Toch was dit persbericht wel weer een goede reminder voor mij om vitamine D nog eens extra te benoemen. Zeker met de getallen erbij!
-----------------------------------
Vind je het leuk om mijn blogs te lezen? Deel de link dan met collega's, vrienden en kennissen op social media!