donderdag 10 maart 2016

Functioneel eten


Herken je dit? Moe zijn, snel voor iets gemakkelijks kiezen, te weinig tijd nemen om een gezonde lunch mee te nemen, altijd dezelfde saaie maaltijden eten? Je bent in goed gezelschap! Hoe verander je dit?


“Ik denk dat ik veel meer uit mijn voeding zou kunnen halen.” Een 30-jarige vrouw is op mijn spreekuur. Ze ziet er mooi en verzorgd uit, heeft een gezond gewicht. Maar geeft aan dat ze veel last heeft van vermoeidheid. Ze is moeder, heeft een baan, ze sport 3 keer per week, spreekt af met vriendinnen. Heeft, kortom, een vol, leuk en druk leven. Ze vertelt dat ze vaak hetzelfde eet, niet heel goed kan koken en ook niet veel weet van smaken, kruiden en combinaties. “We eten eigenlijk maar 4 of 5 soorten groenten, het gaat allemaal steeds een beetje hetzelfde. En het is echt veel te weinig.  Ik snoep teveel, eet veel suikers en zoetigheid. Ook zou ik best vis willen eten maar ik koop het nooit. Geen idee wat ik ermee moet doen.” Ze zegt dat het ook komt doordat ze moe is. Energie stoppen in andere recepten, zoeken naar andere mogelijkheden en uitproberen van nieuwe dingen lukt op het moment niet goed.


Tijd
Daarnaast is er nog wel een probleem. Tijd. Ze gunt zichzelf niet veel tijd om te eten, eet op het werk gewoon bij de computer, kookt na het werken snel en geroutineerd. Waar ze wel goed in is, is planning. Ze doet één keer per week de boodschappen voor de hele week. Als ze na het werk thuiskomt, kan ze meteen starten met koken.

Ik vraag of ze rondom haar sportmomenten rekening houdt met wat ze eet. Ze traint twee keer per week en ze heeft elk weekend een of twee wedstrijden. Nee, dat doet ze ook niet. “Alweer zo’n gemiste kans” zucht ze. “Soms sta ik op dat veld en ben ik zó moe.”

Functioneel
Waar deze vrouw naar op zoek is, is functioneel eten. Voeding heeft een bepaalde functie voor ons: het voedt ons, geeft voedingsstoffen (vitamines en mineralen), brandstoffen en bouwstoffen. Hiermee houdt het ons lichaam gezond. Daarnaast is ons eten smaakvol, geeft het voldoening, verzadiging, en vervult het sociale functies.

Industrie
Ongezond eten; voedsel dat vet, zout of zoet is, heeft veel aantrekkingskracht op ons. Dat daar een hele industrie achter zit die ons het ook nog eens heel makkelijk maakt om minder gezonde keuzes te maken op basis van smaak, gemak (portieverpakkingen, kant & klaar, bewerkt), visuele aantrekkingskracht (verpakkingen zien er mooi uit, het eten op de doos ziet er lekker uit, er staan allerlei aanbevelingen, kreten of beloftes op) en olfactorische aantrekkingskracht (geuren, denk aan vers gebakken broodjes en andere geuren die je in winkels ruikt). Dat is allemaal bewust gekozen als verleiding. Het is niet raar als je hiervoor valt en daarmee steeds verder verwijderd raakt van functioneel eten.

Samen met mijn cliënt op mijn spreekuur ga ik terug naar de basis van functioneel eten: volkoren graanproducten, ongezoet, veel groenten en fruit, meer variëren met groentes, afwisselen met broodbeleg, vlees, vis, kip. Voldoende zuivel zoals yoghurt, melk en kaas. Aandacht voor het eten vóór het sporten (energie!) en ná het sporten (eiwitten voor herstel). Inderdaad: bewust worden van wat voeding allemaal voor je kan betekenen.