donderdag 16 maart 2017

Wel dik maar niet gezellig?


Terwijl in het zuiden van het land het Carnaval losbarstte, was het in Londen en Milaan fashionweek. Mijn Facebook account stroomde vol met foto’s van vrienden en familie uit Brabant die zich in de meest uiteenlopende uitdossingen zich volledig stortten in het feestgedruis. Op mijn Twitter account zag ik hoe mijn timeline zich vulde met de nieuwe herfst-en wintermode van seizoen 2017-2018. En las ik de column van Cécile Narinx, hoofdredacteur van Harper’s Bazaar én fervent carnavalsvierder in haar voormalige thuisstad Maastricht. Zij vertelde over de perfecte Carnavalsoutfit en aan welke eisen die moet voldoen.

In een kader bij haar stukje las ik dat ze ook een Carnavalskraker op haar naam had, toen ze in 2012 deel uit maakte van een carnavalstrio. Het lied heet: Ge bent wel dik maar niet gezellig. Dat schiet bij mij een beetje in het verkeerde keelgat. Ik heb dagelijks te maken met de stigma’s die leven rondom mensen met (fors) overgewicht. Op mijn spreekuur vloeien bijna dagelijks tranen. Er gaat heel veel verdriet schuil achter het gewicht van mensen. Niemand heeft obesitas voor zijn lol. Tegelijkertijd worden mensen door hun omgeving en de samenleving enorm veroordeeld. Wat ook heel schrijnend is, is dat je strijd met je kilo’s niet heel privé is: iedereen kan het zien. Dat is met heel veel andere problemen niet zo. Die zijn niet op het eerste gezicht duidelijk zichtbaar voor anderen.

Mensen met overgewicht worden beoordeeld als slap, hebben weinig wilskracht, kunnen niet kunnen doorzetten, zijn lui, ongedisciplineerd en onaantrekkelijk. Alleen al het rijtje wat ik in type op google om wat meer te lezen over de mening over dikke mensen spreekt boekdelen. En ze zijn dus ook gezellig. Het idiote is dat de helft van de mensen in Nederland overgewicht heeft. Ongelooflijk dat die stigma’s nog steeds zo aanwezig zijn. Wat ondertussen werkelijk zo is: mensen met overgewicht krijgen veelbetekenende blikken, opmerkingen over hun (toenemende) gewicht, worden benadeeld bij sollicitaties, hebben minder dates.

Waar trouwens het idee vandaan komt dat dikke mensen gezellig zijn, weet ik niet. Als ik moet raden, heeft het te maken met het idee dat wij bij eten hebben: samen eten en drinken is gezellig. Dat samen eten en drinken doen we natuurlijk als we thuis zijn en samen aan tafel gaan, maar nóg meer bij feestjes, uitjes, uit eten gaan, borrelen, en ook tijdens Carnaval. Het is een sociaal iets en als je daaraan niet meedoet, dan wordt vaak gezegd: doe niet zo ongezellig. En de mening over dikke mensen is ook dat zij veel eten. Dan moeten ze dus wel gezellig zijn.

Zelf blijf ik toch hopen op meer begrip, compassie, een luisterend oor en een helpende hand. Allemaal een stuk moeilijker dan iemand veroordelen, omdat je dan iemands verhaal kent. Je kunt je daardoor beter inleven in de omstandigheden en de situatie waarin iemand verkeert. Met welk gewicht dan ook.