donderdag 25 januari 2018

Timing


Wanneer begin je eigenlijk met het veranderen van je leefstijl? Misschien is er een perfect moment voor jou waarop je kunt beginnen. De vraag is: wil je hierop wachten?

Morgen

Morgen begin ik. Maandag begin ik. Na mijn verjaardag begin ik. Na de feestdagen, na mijn vakantie. Misschien kun je er zelf ook nog wel een paar bedenken. Als je denkt dat er een perfect moment is om te beginnen, dan kun je daar eindeloos op kunt wachten. In mijn ogen is het een valkuil om van de ene op de andere dag het roer totaal om te gooien. Dan maak je het jezelf ook wel heel erg moeilijk en is het de vraag hoe lang je het volhoudt. Wat je dan doet, lijkt meer op een dieet dan een andere leefstijl.



Perfectie

Als het alleen maar perfect wilt doen of helemaal niet, dan ontdek je dat je het moment van starten ook al heel erg voor je uitschuift. Als je meer wilt gaan bewegen en je neemt je voor om elke dag een uur te gaan wandelen, dan is dat meteen ook een berg om tegenop te zien. En dan stel je het uit tot het perfecte moment: niet in de herfst of de winter (want slecht weer), in het voorjaar is het vreselijk druk op je werk, dan krijg jet het niet ingepast. In de zomer denk ja: ik doe het wel na mijn vakantie.

 

Kleine stappen

Je gewoontes veranderen kan juist heel goed in kleine stappen. Als je nu heel weinig beweegt, dan is het al een verbetering als je drie dagen per week een halfuur kunt gaan wandelen. Dat is ook veel makkelijker in te plannen. En het is absoluut beter dan niets. Wil je vaker groenten gaan eten? Natuurlijk is 7 dagen per week een maaltijd met groenten een heel goed idee. Maar als je dit voornemen al lang hebt en het komt er maar niet van, begin dan met een paar keer per week. Op de andere dagen neem je dan wat snackgroenten mee naar je werk of je eet een salade bij je boterhammen. Zet in het weekend wat groentes met een yoghurt of hummus dip bij de borrel in plaats van zoutjes en borrelnoten. Minder snoepen? Sla eens één week dat schap in de supermarkt over. Neem fruit mee als je de deur uit gaat en voorkom hiermee momenten van honger en daarmee verleiding.

 

Tijdverspilling

Door het jaar heen zijn er altijd feestdagen, verjaardagen, vakanties. Er zijn altijd periodes dat je veel aan je hoofd hebt, dat er veel hectiek is op je werk, dat er vervelende dingen in je leven gebeuren. Het is niet alleen onmogelijk om te wachten op het juiste moment, het is ook nog eens zinloze tijdverspilling. Elke dag is er namelijk eentje, elk moment is een kans.