In mijn blogs schrijf
ik vaak over kinderen en overgewicht. Het is een actueel onderwerp en in
mijn dagelijks werk ben ik betrokken bij zowel de preventie van
overgewicht bij kinderen als bij
de behandeling van overgewicht en obesitas bij kinderen.
Deze week ben ik
bijvoorbeeld naar een basisschool geweest waar om 10 uur alleen fruit
gegeten mag worden. Op heel veel scholen in Utrecht is dat al de
afspraak. Daarnaast zijn er scholen die
de afspraak hebben dat er bij dat fruit alleen nog water gedronken mag
worden. De school waar ik de ouderbijeenkomst verzorgde, denkt daar ook
over na. Ik vertelde daarom wat over het drinken van suikerrijke
dranken.
Ouders weten inmiddels
wel dat in pakjes drinken suiker zit: zo’n 4-5 klontjes per pakje,
afhankelijk van het soort drinken en de grootte van het pakje. Op de
ouderochtend waar ik kwam, waren
30 moeders. Zij vertelden stuk voor stuk dat ze gewend waren hun kind
iedere schooldag 2 pakjes drinken mee te geven. Dat zijn alleen al 8-10
klontjes suiker die het kind dan dagelijks op school drinkt. Het
drinkgedrag van thuis en de onvermijdelijke suiker
niet eens meegeteld! De school had net een projectweek gehad waarbij in
de klassen is gesproken over gezondheid, gezond leven en gezond eten en
drinken. Tijdens die projectweek hebben de kinderen elke dag om 10 uur
water gedronken, in plaats van pakjes drinken
bij het fruit dat ze altijd eten in die eerste pauze.
Met de kinderen is
uitgerekend hoeveel suiker ze met de hele school zouden kunnen besparen
per week door elke dag 1 pakje drinken minder te nemen: 16 kilo
suiker!!! En hoeveel vuilniszakken
vol afval (drinkpakjes) ze zouden kunnen besparen voor het milieu: 20
vuilniszakken per week!
Het leuke van de
ouderbijeenkomst vond ik de reactie van de moeders. Ik vroeg hen wat ze
vonden van het water drinken op school. Ze zeiden dat ze er blij mee
waren. Ze vonden het fijn dat er
over de gezondheid van hun kinderen werd nagedacht en gesproken. Ze
vertelden dat de kinderen thuis kwamen met verhalen over gezond eten en
drinken. En dat ze zoveel plezier hadden in deze projectweek. De
kinderen spraken ook hun ouders en broers en zussen
aan over hun ongezonde keuzes. Daarnaast gingen ze niet alleen op
school water drinken, maar thuis deden ze dat ook veel vaker. Moeders
zeiden ook dat het hen veel geld scheelde: als je 2, 3 of 4 kinderen
hebt en die nemen allemaal elke dag 2 pakjes drinken
per persoon mee, dan kun je je wel voorstellen dat de moeders dat
hebben gemerkt bij het boodschappen doen.
Wat niet werd genoemd
en waar ik dan weer blij mee ben is de gelijkheid die het oplevert: alle
kinderen eten en drinken hetzelfde. Als ik eerder een kind op het
spreekuur adviseerde om water
te drinken op school, dan werd dat kind de paria van de klas. Want de
enige zonder pakje. Dat is met het veranderen van regels op school niet
meer zo. Iedereen gezond! Proost!