donderdag 21 mei 2015

Diet or die

In De Volkskrant lees ik deze week (mei 2015) een artikel geschreven door Marie-Louise Schipper. Zij is redacteur en auteur bij De Volkskrant en schrijft ook voor de rubriek De Volkskeuken. Ze heeft een boek geschreven dat heet De Dikke Diëtist. Als ik wat meer over haar  werk en achtergrond opzoek, kom ik dit allemaal te weten.



In het artikel lees ik dat de meeste Nederlanders zich niets aantrekken van hypes rond afvallen. Uit een  onderzoek, uitgevoerd door NVVL  onder 1000 Nederlanders, bleek dat 63% van hen nog nooit had gehoord van De Voedselzandloper. En het koolhydraatarm dieet van dr Frank is bij een kleine 17% bekend. Dat komt, zo staat in het artikel, doordat de mensen die zich met voeding bezighouden, zich met name in de hogere en middenklasse bevinden. Dat herken ik wel van het spreekuur. Ik krijg wel vragen over De Voedselzandloper, maar inderdaad van een beperkt aantal mensen. Dat het dr Frank dieet niet zo bekend is bij zoveel mensen, verbaast me eigenlijk wel. Ik heb zelf het idee dat ik daar veel vaker vragen over kreeg. Maar ik zie dan ook veel mensen met diabetes, niet een gemiddelde doorsnede van de Nederlandse bevolking zoals in het onderzoek.
Door op de website te kijken van Marie Louise Schipper, kom ik een heel uitgebreid, interessant artikel van haar tegen over deze dieethypes. Het stuk heet ‘Afvallen zonder een centje pijn’. Ik vond het heel leuk om te lezen over de geschiedenis van allerlei trends en hypes die te maken hebben met gezondheid, uiterlijk, sport en lichaamsgewicht. Ook staat er een stukje in over dieetboeken. Over de voorloper van dieetgoeroe’s zoals Michel Montignac en Sonja Bakker: Celesta Geyer (1901-1982), ook wel bekend onder de naam Dolly Dimples, of Jolly Dolly Geyer. Een vrouw die zich met al haar overgewicht als circus act tentoonstelde en die werd aangekondigd op de posters met de tekst ‘de mooiste dikke vrouw ter wereld’. Maar ook zij moest noodgedwongen afvallen (natúúrlijk vanwege gezondheidsklachten) en schreef daarover het boek diet or die. Ik vind het een grappige titel, misschien juiste wel omdat het heel erg klinkt als afvallen met het mes op de keel.
In het Volkskrant artikel staat ook een uitspraak van Tatjana van Strien, hoogleraar psychologie. Zij zegt dat het steeds dezelfde groep is die dieetboeken koopt. Dit zijn mensen die het ene dieet na het andere volgen. De verstokte lijners zogezegd. En dat terwijl lijnen een juist goede voorspeller is voor gewichtstoename. Eerder deed zij onderzoek naar dit fenomeen. Na drie jaar is het merendeel van de lijners zwaarder dan voordat zij aan het dieet begonnen.
Ook die mensen zie ik op mijn spreekuur, zij die vertellen dat ze hun hele leven hebben gelijnd. Vaak zijn ze dan verbaasd als ik zeg dat dat niet meer de bedoeling is als ze door mij worden behandeld. Niet lijnen, maar gezond eten. Geen kant-en-klaar dieet maar een advies op maat.
*************************************
Vind je het leuk om mijn blogs te lezen? Deel ze dan met collega's of vrienden op social media.