donderdag 7 mei 2015

Groenten en fruit

Op de website van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) lees ik ‘Nederland eet te weinig groente, fruit en vis. Ongeveer een kwart van de bevolking haalt de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad.’
In een persbericht lees ik dat een kwart van alle mensen volgens de richtlijnen voor gezonde voeding voldoende fruit eet, al eten vrouwen (30%) vaker voldoende fruit dan mannen (22 %). Van de Nederlandse bevolking eet 28% dagelijks voldoende groente. Hierbij is geen verschil tussen mannen en vrouwen. Deze cijfers zijn van 2014. In 2016 werd echter de aanbevolen hoeveelheid groente per dag verhoogd van 200 naar 250 gram.



Natuurlijk weet ik dat er weinig groenten en fruit worden gegeten, het is een van de vragen die ik aan mijn cliënten stel. Niet zelden krijg ik op de vraag hoe vaak er groenten op tafel komen in een week het antwoord: twee of drie keer. En mijn cliënten eten allerhande tussendoortjes, maar halen ondertussen niet de 2 keer fruit per dag. Terwijl dat een makkelijk en gezond tussendoortje is. En helemáál een gezonde keuze als je kampt met gezondheidsproblemen of overgewicht.

Vanmorgen nog hoorde ik op het NOS journaal dat supermarkten jaarlijks voor 500 miljoen euro aan groenten en fruit weggooien. Het gaat dan bijvoorbeeld om tomaten of uien die al zacht zijn geworden, bloemkolen die onverkoopbaar zijn omdat er een vlekje op zit.
 
Je zou dus zeggen, er is ruim voldoende aanbod aan groenten en fruit. Waarom eten we het dan toch zo weinig? In De Volkskrant van afgelopen dinsdag lees ik een artikel over koken. De gemiddelde Nederlander besteedt minder dan 45 minuten aan koken én afwassen per dag. In 40 jaar tijd zijn we een derde minder tijd gaan besteden aan koken. ‘We vallen steeds vaker terug op afhaal, bezorgdiensten en kant-en-klaar. En wat we koken, stelt steeds minder voor. We assembleren vooral nog: opwarmen, aanlengen en doorroeren. Een beetje van jezelf en een beetje uit de fabriek.’


Dan is daar ook nog de hype van de superfoods. Mensen die massaal kiezen voor chiazaad, gojibessen en tarwegras omdat het ultragezond is (en hip). Jaap Seidell (hoogleraar Voeding & Gezondheid) zegt hierover: ’het is voedsel met een hoog gehalte aan gezonde voedingsstoffen. Alleen is de term bedacht door mensen die wat te verkopen hadden.’ En superfoods zijn inderdaad booming business. Er zit een enorme marketing achter. Dat is niet zo met groenten en fruit. Ik las, ook weer in De Volkskrant, een artikel over superfoods maar dan vanuit een heel andere invalshoek. De Amerikaanse gezondheidsdienst CDC heeft een wetenschappelijk fundament gemaakt door het bedenken van een rekenmethode voor het classificeren van groenten en fruit als superfoods. In de lijst die zo is ontstaan, staan 47 groenten en fruitsoorten. In de top tien: waterkers, spinazie, witlof en sla. Een stukje verder spruitjes, broccoli en andijvie.


De oplossing voor het verhogen van de groente en fruitconsumptie lijkt mij: meer vers en onbewerkt eten, wat meer de tijd nemen om te koken. Haal je meteen voor een stuk minder geld dagelijks wat superfoods binnen. En lekker fruit als tussendoortje. En laat dat nou al járen mijn adviezen op het spreekuur zijn.