donderdag 24 april 2014

Havermout


In Utrecht zijn veel muurschilderingen. Ik vind dat vaak wel een vrolijk beeld in de stad. Als ik op de fiets zit, kom ik vaak langs de schilderingen. Op Oudenoord is een hele zijmuur van een huizenblok beschilderd met een plaatje waarin stad en natuur afgebeeld zijn, op de Trumanlaan het meisje met de bellenblaas. Daarnaast zijn er muurschilderingen die oude plaatjes of reclames van winkels of produkten.

Een straat waar ik ook regelmatig fiets, is de Zacharias Jansenstraat. Hier is een muurschildering over havermout. Het is een ouderwets reclameplaatje waarop staat havermout gereed, ontbijt compleet. Dit is mijn favoriet. Het heeft te maken met het oude beeld ervan, een stapje terug in de tijd. En ook met de havermout zelf. Ik ben het namelijk ook wel eens met de uitspraak die erop staat. Behalve dat ik havermout een heel lekker ontbijt vind, is het ook een heel gezond ontbijt. Het is heel voedzaam, doordat het vezelrijk is vult het ook heel goed en lang, het bevat veel vitamine B en calcium. Ook hebben de vezels uit havermout een gunstig effect op het cholesterolgehalte. Vooral na het sporten ’s morgens vroeg vind ik het heerlijk om dit te eten.


Op het spreekuur praat ik ook over ontbijten met mijn cliënten. Dat het vooral gaat om deze gewoonte in te passen in het dagelijks leven. En dat het ontbijt elke dag anders kan zijn. Ook havermout noem ik als mogelijkheid. Hoe mensen daarop reageren is heel wisselend. Oudere mensen (de pre-magnetron generatie) denken vaak aan hoe zij vroeger toen ze jong waren havermout maakten. In een pan, op het gasfornuis, melk koken met havermout erin. Veel werk en het duurt lang! Jonge mensen kennen de bereiding vooral als makkelijk en snel: kommetje melk met havermout de magnetron in schuiven en na hooguit 2 minuten is het klaar.


Havermout is de laatste jaren weer veel meer in the picture gekomen. Het is hip geworden, gezond eten is voor een grote groep mensen steeds belangrijker geworden en er zijn daardoor steeds vaker ook mensen op het spreekuur die al havermout eten. Als pap, gemaakt met melk, sojamelk of een andere plantaardige zuivelvorm, of die het verwerken in een zelfgemaakt drinkontbijt van fruit, zuivel en zaden.

Ook bij de (volgens mij wel weer enigszins inmiddels op z'n retour zijnde) hype van superfoods kwam havermout weer terug. Het wordt dus aan alle kanten in de wereld van gezonde voeding aangeprezen. Het leuke hiervan vind ik dat het om een heel simpel en natuurlijk product gaat. Niets ingewikkelds, niets gekunsteld of bewerkt. Back to basic eigenlijk.

Op internet kom ik ontelbare pleidooien tegen voor het eten van havermout. Voor mij telt vooral: snel, makkelijk, gezond en lekker!