donderdag 10 juli 2014

Weegschaal


Het meest gehate en ook het meest geliefde attribuut in mijn spreekkamer is de weegschaal. Mijn ervaringen hiermee zijn verrassend divers.


Het is heel grappig om te zien hoe verschillend mijn cliënten ermee omgaan. Er is bijvoorbeeld een groep die bijna meteen na binnenkomst op de weegschaal wil. Zij willen heel graag weten of hun inspanningen op het gebied van anders eten hebben geleid tot een verandering van hun gewicht. Dat kan al naar gelang van het doel van de betreffende cliënt een gewichtsdaling of een gewichtsstijging betekenen.


Spannend


Ook is er een groep die het heel spannend vindt om te wegen, maar daar in eerste instantie niet veel van laat merken. Ze ondergaan het gesprek dat ik met ze aanknoop lijdzaam en hopen dat ik snel in de gaten heb dat ze vooral heel graag willen wegen. Dat duurt meestal niet lang. Mensen zijn gespannen, geven hints, zijn met hun hoofd niet bij het gesprek. ‘Eerst wegen dan maar?’ stel ik aan ze voor en dan vertellen ze dat ze inderdaad ontzettend benieuwd zijn naar het resultaat.

Niet wegen

En er zijn mensen die het wegen minder belangrijk vinden of het gewoon af en toe thuis doen. Dat zijn mensen die graag hun eetgedrag en eetgewoonten willen veranderen. Gezonder willen gaan eten. Alleen vragen hebben over specifieke voeding of specifieke kenmerken van hun eigen voedingspatroon. Bij hen kan ik zelf ook makkelijk vergeten dat er überhaupt een weegschaal in mijn kamer is. Iemands lichaamsgewicht is dan minder belangrijk. Als mensen gezonder willen eten is hun huidige gewicht niet altijd van belang.


Alles uit?

Ook het gedrag van mensen rondom het wegen is grappig: sommigen laten alles aan wat ze aan hebben: schoenen, jasjes, sjaals, wat dan ook. Anderen doen niet alleen jas en schoenen uit, maar maken zelfs hun zakken leeg, doen sieraden af, halen riemen uit broeken, noem maar op.


Succes of mislukking

Ook zijn er steevast enkele discussies per dag welke weegschaal nou eigenlijk klopt: thuis, bij de dokter of die van mij. Uiteindelijk is het toch een soort schijnnauwkeurigheid. Het gaat tenslotte niet om een paar onsjes of ponden als iemand obesitas heeft. Toch is het voor de motivatie wel heel belangrijk om resultaat te zien. Als cliënten ook maar denken een paar ons aangekomen te zijn in plaats van afgevallen, dan kan dat er zomaar voor zorgen dat de inspanningen gestaakt worden of op z’n minst enkele dagen gesaboteerd.

Op zulke momenten wordt nog eens pijnlijk duidelijk hoe belangrijk het gewicht voor iemand is en welke betekenis iemand daaraan verbindt: succes of mislukking. Wat heeft lichaamsgewicht een grote invloed op hoe mensen zich voelen en hoe zij over zichzelf denken.