donderdag 9 februari 2017

Vet lekker


“Ik eet al een tijdje veel minder koolhydraten en toch val ik niet af,” zegt de cliënt op mijn spreekuur. Ik loop met hem zijn huidige eetgewoonten door. “Ik eet nu geen brood bij de lunch maar wel salades. Vandaag at ik een groene salade met gamba’s. En ik ben echt dol op olijfolie dus die salade overgiet ik daarmee.” Op zijn gezicht verschijnt een grijns. Hij is erg ingenomen met zijn zelf samengestelde nieuwe eetpatroon. Behalve dan dat hij nog niet is afgevallen.

“Nou ja! Wéér aangekomen! Wat ontmoedigend zeg!” Een tienermeisje met obesitas zit een beetje moedeloos tegenover me. “Ik was juist allemaal gezonde dingen gaan eten. Als tussendoortje neem ik nu elke dag een avocado in plaats van een appel.”

“Dus nu eet ik elke dag een bakje walnoten of amandelen. Ik heb gelezen dat dat heel gezond is,” vertelt mijn cliënt. Hij heeft een verhoogd cholesterolgehalte. “En in de Griekse yoghurt doe ik ook walnoten. Ik eet ook veel salades, daarin zitten pijnboompitten en zonnebloempitten”.

Gezonde vetten. Daar komt het op neer bij bovenstaande voorbeelden. En dus bij alle drie teveel ervan. Plantaardige vetten zoals olijfolie, noten, zaden, pitten en avocado bevatten onverzadigde vetzuren die gezond zijn voor ons hart en onze bloedvaten. Ze verlagen het cholesterol, bevatten geen of weinig koolhydraten en hebben daarom weinig invloed op de bloedsuikerspiegel. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel: minder honger. Ook de vetten in bijvoorbeeld Griekse yoghurt zijn prima. We hebben ze elke dag nodig en het is ook heel goed om voldoende gezonde vetten binnen te krijgen. Maar het kan ook teveel zijn. En dan val je in het gunstigste geval niet af. In veel gevallen komen mensen aan in gewicht.


Hoe dat kan? Een avocado bevat 350 calorieën. Als je die elke dag eet, krijg je behalve allerlei vitamines, mineralen en 10 gram voedingsvezel in deze vrucht veel energie binnen. Het is dus nuttig om andere voedingsmiddelen dan te schrappen uit je eetpatroon. Gebruik je een avocado binnen een koolhydraat verlaagd dieet, dan is het waarschijnlijk dat je er brood voor laat staan. Dan val je wel af.

Een eetlepel olijfolie bevat 90 calorieën. Als je een salade (of een andere maaltijd) overgiet met olijfolie dan heb je zo 800 calorieën binnen. Zeker als in die salade ook (vette) vis, kip of kaas is verwerkt. Één of twee eetlepels olie op een salade is dan weer geen probleem.

Je voelt hem al aankomen: met de noten, zaden en pitten is het idem dito. Een handje walnoten (25 gram, dit is drie en halve walnoot) bevat 177 calorieën. Een klein bakje walnoten van 100 gram is 700 calorieën. Dat is vergelijkbaar met de calorieën van een grote warme maaltijd. Het advies gezonde voeding volgens de Schijf van Vijf is dagelijks 25 gram ongezouten noten.