donderdag 4 juni 2015

Ontbijt als avondeten

Mijn buurman is voor zijn werk 3 maanden in New York. Als hij tussentijds een paar dagen thuis is omdat zijn vriendin (mijn buurvrouw) jarig is, ga ik even op bezoek. Ik ben heel benieuwd hoe hij het vindt in The Big Apple. Helemaal geweldig natuurlijk! Het leven is er zo anders dan hier. Het werkende leven ook: lange dagen, alles gaat heel snel, er wordt groot gedacht.



Ik vraag hem wat hij het meest mist van het Nederlandse eten. Hij vertelt dat hij het vooral mist om ‘gewoon’ te koken en samen een warme maaltijd te eten zoals thuis. En echt lekker gezond eten. Dat vraagt misschien wat uitleg: in New York zijn de prijzen van de appartementen zo hoog, dat er weinig beschikbare vierkante meters zijn. Hierdoor hebben veel appartementen nauwelijks een keuken. Daarnaast is het eten uit de supermarkten duur. Want uit eten of eten afhalen is eigenlijk zo normaal, dat het goedkoop, snel en makkelijk is. Hierin zijn overigens veel varianten (natuurlijk, want wereldstad) en dus ook redelijk gezonde maaltijden. Daarnaast is zelf gezond koken ook wel een aardige tijdsinvestering en na een lange werkdag echt niet zo fijn meer.



Hij vertelt dat hij een ander soort systeem heeft gevonden hiervoor. Hij is toch alleen daar en hoeft met de maaltijden geen rekening te houden met anderen. Daarom eet hij nu een broodje als ontbijt dat hij ergens onderweg naar het werk koopt. Tijdens de lunch gaat hij even het kantoor uit om een warme maaltijd met groenten te eten en de warme maaltijd is havermout. De maaltijden zijn dus een beetje door elkaar geschud, maar hij krijgt evengoed alles binnen van wat hij thuis ook eet.
Als hij dan een paar dagen later weer vertrokken is naar New York, komt mijn buurvrouw bij mij eten en thee drinken. We hebben het nog eens over zijn nieuw gevonden maaltijdsysteem. Perfect afgestemd op zijn leefritme.
Ik vertel haar dat ik dat wel herken. Op het spreekuur komen regelmatig cliënten die werken in ploegendiensten. Die werken in de zorg, in dienstverlening, bij wegwerken en het spoor. Ook zij hebben heel verschillende maaltijdmomenten die afwijken van wat standaard is, maar die wel perfect passen bij hun leefritme op dat moment. Dat is natuurlijk variabel: voor de ene persoon is er een terugkerend patroon in, voor de ander wisselen die diensten wekelijks.
Soms hebben cliënten er moeite mee, om de juiste manier te vinden. Ik neem met ze door hoe ze het doen met wakker zijn en slapen. En hoe hun thuissituatie is: zijn ze alleen, hebben ze een partner of een gezin? Welke maaltijden zijn belangrijk voor hen? Sommige cliënten willen heel graag de warme maaltijd thuis eten omdat ze dan samen met hun partner en of kinderen kunnen eten, anderen hebben dat gevoel bij een gezamenlijk ontbijt na afloop van hun werk.  En dat bepaalt dan meteen weer wat er meegenomen moet worden naar het werk. Zodat dag en nacht omgedraaid is, en de maaltijden ook dooreen gehusseld. Maar wel op de perfecte manier.
************************************
Vind je het leuk om mijn blogs te lezen? Deel ze met collega's en vrienden  op social media.