donderdag 27 september 2012

Automatiek

Bij ontmoetingen met mensen die ik nog niet (goed) ken en met wie ik een praatje maak (bij vrienden, op een feestje, op vakantie), komt het gesprek vaak al snel op: wie ben je, wat is de reden dat je hier bent en wat doe jij voor werk. Als ik vertel dat ik diëtist ben, doen mensen eigenlijk vaak al snel de aanname: ‘dus je werkt veel met oude mensen?’. Dat juist het tegendeel waar is, verbaast en verrast hen dan. Ik ben namelijk een groot deel van mijn werk bezig met zowel de preventie als de behandeling over overgewicht en obesitas bij kinderen.
In januari van dit jaar vond er een groot nationaal congres plaats over Kinderobesitas. VU medisch centrum heeft samen met CBO en TNO voor de jeugdgezondheidszorg een richtlijn opgesteld  voor zowel preventie als behandeling van kinderen met overgewicht. De richtlijn biedt een integrale aanpak van overgewicht en obesitas, waarbij  rijksoverheid, school, gezin, jeugdgezondheidszorg, huisarts, kinderarts,  psychologen, én ook sportclubs en het bedrijfsleven een belangrijke rol spelen. De richtlijn is opgesteld in opdracht van VWS is op het congres gepresenteerd. Ik vond het bijzonder inspirerend en educatief om daarbij aanwezig te zijn en kwam ook helemaal weer met zinderende energie ervandaan.
Ten tijde van het congres, kwam (ongelukkigerwijs) net het nieuws dat vervoersbedrijf Connexxion zou gaan beginnen met een proef met snackautomaten in de bus. In vijftig bussen, die rijden in de regio’s Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer, werd onderzocht hoe de reizigers de automaten en het assortiment waarderen. Naast snoepwaren werd tevens de mogelijkheid onderzocht om een assortiment samen te stellen met gezonde producten en sample machines die kleine verpakkingen van nieuwe producten kunnen aanbieden. De proef zou 3 maanden duren.
Dit nieuws leverde in de media verhitte discussies op. Al snel werd de term obesibus opgepikt en werd er druk getwitterd. Laurent de Vries (GGD Nederland), Jaap Seidell (hoogleraar humane voedingsleer en public health beleidsexpert), Rinda de Besten (loco burgemeester Utrecht) en Esther de Lange (EU parlement, CDA) en vele anderen lieten zich horen. Ook Frank van Berkum (jawel: dr Frank) liet wat van zich horen en schreef een open brief.

In het weekend erna ging ik met vriendinnen naar Antwerpen. Toen we in het (overigens prachtige) Centraal station liepen, zag ik daar in de grote hal een broodautomaat staan. Ik was er helemaal verrast door, een automaat vol vers brood. In plaats van een ongezonde snack kun je er dus voor kiezen een halfje volkoren uit de automatiek te trekken. Eenmaal weer thuis ging ik er eens op googlen en kwam zo tot de ontdekking dat de broodautomaten allesbehalve nieuw zijn. In België zijn er heel erg veel en ze bevinden zich vaak in de buurt van een bakker zodat men na sluitingstijd ook nog een vers brood kan kopen.
Dit laatste mooie voorbeeld van gemak in combinatie met gezondheid, biedt eigenlijk veel mogelijkheden die aansluiten met het werk waar mijn collega’s en ik inde stad veel mee bezig zijn: de gezonde schoolkantine, de gezonde sportkantine, noem maar op. Ook daar staan vaak automaten met een heel andere (en minder gezonde!) inhoud. Lijkt me een prachtige kans om daar ook wat goeds van te maken.
En o ja hoe het met de obesibus gesteld is: het vervoersbedrijf heeft aangegeven dat de proef geslaagd is bevonden en dat ze er zeker mee verder gaan. In welke vorm en met welke partners is nog niet bekend. Lijkt me een hele mooie kans om hier een gezonde draai aan te gaan geven.