woensdag 12 maart 2014

Water

In mijn blogs schrijf ik vaak over kinderen en overgewicht. Het is een actueel onderwerp en in mijn dagelijks werk ben ik betrokken bij zowel de preventie van overgewicht bij kinderen als bij de behandeling van overgewicht en obesitas bij kinderen.


Deze week ben ik bijvoorbeeld naar een basisschool geweest waar om 10 uur alleen fruit gegeten mag worden. Op heel veel scholen in Utrecht is dat al de afspraak. Daarnaast zijn er scholen die de afspraak hebben dat er bij dat fruit alleen nog water gedronken mag worden. De school waar ik de ouderbijeenkomst verzorgde, denkt daar ook over na. Ik vertelde daarom wat over het drinken van suikerrijke dranken. 


Ouders weten inmiddels wel dat in pakjes drinken suiker zit: zo’n 4-5 klontjes per pakje, afhankelijk van het soort drinken en de grootte van het pakje. Op de ouderochtend waar ik kwam, waren 30 moeders. Zij vertelden stuk voor stuk dat ze gewend waren hun kind iedere schooldag 2 pakjes drinken mee te geven. Dat zijn alleen al 8-10 klontjes suiker die het kind dan dagelijks op school drinkt. Het drinkgedrag van thuis en de onvermijdelijke suiker niet eens meegeteld! De school had net een projectweek gehad waarbij in de klassen is gesproken over gezondheid, gezond leven en gezond eten en drinken. Tijdens die projectweek hebben de kinderen elke dag om 10 uur water gedronken, in plaats van pakjes drinken bij het fruit dat ze altijd eten in die eerste pauze.
 

Met de kinderen is uitgerekend hoeveel suiker ze met de hele school zouden kunnen besparen per week door elke dag 1 pakje drinken minder te nemen: 16 kilo suiker!!! En hoeveel vuilniszakken vol afval (drinkpakjes) ze zouden kunnen besparen voor het milieu: 20 vuilniszakken per week!

Het leuke van de ouderbijeenkomst vond ik de reactie van de moeders. Ik vroeg hen wat ze vonden van het water drinken op school. Ze zeiden dat ze er blij mee waren. Ze vonden het fijn dat er over de gezondheid van hun kinderen werd nagedacht en gesproken. Ze vertelden dat de kinderen thuis kwamen met verhalen over gezond eten en drinken. En dat ze zoveel plezier hadden in deze projectweek. De kinderen spraken ook hun ouders en broers en zussen aan over hun ongezonde keuzes. Daarnaast gingen ze niet alleen op school water drinken, maar thuis deden ze dat ook veel vaker. Moeders zeiden ook dat het hen veel geld scheelde: als je 2, 3 of 4 kinderen hebt en die nemen allemaal elke dag 2 pakjes drinken per persoon mee, dan kun je je wel voorstellen dat de moeders dat hebben gemerkt bij het boodschappen doen.


Wat niet werd genoemd en waar ik dan weer blij mee ben is de gelijkheid die het oplevert: alle kinderen eten en drinken hetzelfde. Als ik eerder een kind op het spreekuur adviseerde om water te drinken op school, dan werd dat kind de paria van de klas. Want de enige zonder pakje. Dat is met het veranderen van regels op school niet meer zo. Iedereen gezond! Proost!