donderdag 20 november 2014

Arme baby's en rijke baby's

Zomervakantie. Ik heb de nacht doorgebracht in een matig motel ergens langs een highway in de Verenigde Staten omdat we op doorreis zijn. Bij zulke motels zit soms ontbijt inbegrepen bij de overnachting. Daarbij moet je je niet al teveel voorstellen: een kleine betegelde ruimte waar een paar tafeltjes en stoelen staan, een kan koffie en wat voorverpakte, vette, zoete broodjes of muffins. Als je geluk hebt staan er sneden brood met een broodrooster en wat portieverpakkingen pindakaas, roomkaas en jam. Serve yourself.

Mijn vriend en ik hebben koffie genomen. Er komt een hele jonge moeder met haar baby op de arm binnen. Ze staat een beetje rond te kijken wat ze gaat nemen. Ze schenkt koffie in en trekt een plastic verpakking van een muffin af. Ze loopt een beetje rond te drentelen en opeens zie ik in mijn ooghoek dat ze een stukje van de muffin in de mond van haar baby doet. Ik schrik ervan. De baby is heel jong en buiten dat: muffin is nou niet iets waarmee je zou starten als je je kind vast voedsel gaat geven.

Dat het niet zo heel raar was wat ik zag, ontdek ik deze week als ik een artikel lees in The Washington Post. Het gaat over het verschil tussen wat arme baby’s en rijke baby’s te eten krijgen in hun eerste levensjaar. In het onderzoek dat in het artikel wordt beschreven zijn 1500 baby’s hun eerste levensjaar gevolgd wat betreft het voedsel wat ze kregen aangeboden van hun ouders of verzorgers.
De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat moeders met een laag opleidingsniveau en een laag inkomen hun kinderen vaak vetrijke en suikerrijke voeding geven. Moeders met een hoog opleidingsniveau en een hoog inkomen voeden hun kinderen voeding volgens de richtlijnen voor gezonde voeding passend bij deze leeftijdscategorie.
De onderzoekers hadden 18 voedselsoorten bedacht waarin het voedsel wat de baby’s kregen werd gecategoriseerd, zoals borstvoeding, flesvoeding, koemelk, yoghurt, soja, fruit, groenten, sappen etc. Toen de werkelijke voedselinname hen ter ore kwam schrokken ook de onderzoekers van wat sommige baby’s te eten kregen: snoep, ijs, frisdrank, patat.
Zij vroegen zich af waardoor dit kwam. Deels door onwetendheid over wat gezond is voor een baby om te eten, en wat het effect is van dit soort voedsel op groei, ontwikkeling, gezondheid en lichaamsgewicht. Waarom kiezen voor voedsel dat je zelf moet klaarmaken als er ook gemaksvoedsel is? En deels door beperkte financiƫn: vetrijk en suikerrijk voedsel is goedkoper.
Gevolgen voor slecht voedsel tijdens het eerste levensjaar zijn sterke gewichtstoename, minder lengtegroei en slechte smaakontwikkeling. Als je een jong kind niet leert wennen aan bijvoorbeeld smaak van groenten dan is de kans groot dat het op latere leeftijd ook niet lekker vindt. Slechte voeding wordt dan op latere leeftijd voortgezet.
Ook in Nederland bestaan deze verschillen tussen laag sociaal economische groepen en mensen met een hoog opleidingsniveau en ik denk dat ze ook al zo vroeg beginnen. Tijdige signalering is cruciaal, evenals tijdige voorlichting over gezonde voeding aan (zwangere) moeders.