donderdag 6 november 2014

Complicaties


Je zou zeggen dat als er ook maar iets van een kans is om lijden en dood te kunnen voorkomen, dat die met beide handen aangegrepen zou worden. Toch zie ik zelf elke dag dat het zo simpel niet is.


Ik bel met een 73-jarige vrouw om een afspraak te maken voor een huisbezoek. Haar huisarts heeft me gevraagd om dat te doen omdat mevrouw ernstig nierfunctie verlies heeft. Aan de telefoon is ze voorzichtig. Waarom is het nodig dat ik kom? Wat hebben nieren en eten met elkaar te maken? Hoe zou een dieet voor haar eruit komen te zien? Ze vertelt dat ze dol is op zout. ‘Ik eet liever lekker en ga gewoon een jaar eerder dood’ zegt ze tegen me.
Dat hoor ik vaker. Van bijvoorbeeld mensen met hart- en vaatziekten of diabetes. Dat zijn namelijk aandoeningen waarvan mensen niet altijd of zelfs helemaal geen klachten hebben. Ze zeggen dan ook weleens tegen mij: ‘het lijkt wel of ik het niet heb. Ik merk er niets van’. En juist dat maakt het soms moeilijk om gemotiveerd te zijn je gedrag te veranderen. Daarnaast worden mensen soms al behandeld met medicatie om de bloeddruk, het cholesterolgehalte of de bloedglucosewaarden laag te houden. ‘Ik heb geen hoge bloeddruk’ zeggen cliënten dan. Dat klopt op dat moment natuurlijk ook, maar voor artsen en diëtisten betekent medicatiegebruik om de bloeddruk laag te houden wel degelijk dat iemand een hoge bloeddruk heeft (dat zou die persoon zonder medicatie namelijk wél hebben).
Het niet als vervelend ervaren om een ziekte te hebben, kortom, motiveert dus niet. Wat ook niet motiveert, is dat bescherming van hart en bloedvaten (of dat nou vanwege bloeddruk, hoog cholesterol of diabetes is) iets is wat op lange termijn geldt. Schade aan bloedvaten loop je in de regel niet op binnen een paar jaar. Maar langdurig hoge bloeddruk levert vaatschade op. Dat heeft als gevolg dat de nierfunctie achteruit gaat, dat bloedvaten hun elasticiteit verliezen, stug worden en daardoor eerder uitrekken (aneurisma), de hartkamer vergroot (verminderde pompfunctie van het hart).  
Langdurig te hoge bloedglucosewaarden kan ervoor zorgen dat mensen hun zicht langzaamaan verliezen door schade aan de ogen (retinopathie), er eerder problemen ontstaan aan hart- en bloedvaten (hoge bloeddruk, hartinfarct, beroerte), dat de nierfunctie achteruit gaat (nefropathie), dat zenuwen beschadigd raken (neuropathie), dat het gevoel in de voeten verdwijnt waardoor wondjes niet opgemerkt worden en ontstekingen eerder kans hebben tot groter uit te groeien (diabetische voet), en dat er maagklachten ontstaan (een vertraagde maagontlediging).

Als diëtist probeer ik mensen uit te leggen waarom het zo belangrijk is om de ziekte te onderkennen, er zo goed mogelijk mee om te gaan door grip op de ziekte te krijgen. Dan is de kans op complicaties kleiner of worden ze uitgesteld. Een jaar eerder doodgaan doordat je een ziekte hebt is mogelijk. Maar als je je chronische ziekte negeert is de kans op complicaties heel groot. Hoe leef je als je wél die complicaties krijgt dan de laatste 2 of 5 of 10 jaar? Door de kans op complicaties te verkleinen is de kwaliteit van leven veel hoger.