Een paar weken geleden liep ik mee met de Venloop. Een evenement voor hardlopers waarbij verschillende afstanden gelopen konden worden. In totaal deden er 20.000 mensen mee. Bij dit soort grote evenementen zijn natuurlijk veel sponsors betrokken. Na het rennen wordt door hen aan de renners drinken en soms ook eten verstrekt. Ik was blij verrast dat ik na afloop niet alleen het obligatoire flesje sportdrank, maar ook een flesje water, een banaan en een bakje snoeptomaatjes kreeg aangeboden.
Afgelopen weekend was de Marathon Rotterdam. Weer een heel groot evenement met ruim 22.000 deelnemers. De weersomstandigheden waren deze keer heel anders. Liep ik in Venlo nog met temperaturen rond het vriespunt, deze keer was het bij de start al 14 graden en rond finishtijd liep de temperatuur al op richting 18 graden. Na de finish werden ook weer bananen en flesjes sportdrank uitgedeeld, en bekertjes water. Omdat het zo warm was, vond ik een bekertje water erg weinig, maar het was zó druk dat het voor de bekertjesvullers bijna niet bij te benen was om ze te vullen met tuinslangen en te scheppen uit emmers, dat bijvullen helemáál niet te doen was.
Natuurlijk is het voor de sponsors van zo’n evenement heel belangrijk om goed in beeld te zijn, hun producten goed tentoon te kunnen spreiden, maar zeker voor de afstand die ik loop (meestal 10 km) is het helemaal niet nodig om daarna sportdrank te drinken. De flesjes sportdrank die worden uitgedeeld mogen dan isotoon zijn, maar ze bevatten nog steeds 5 klontjes suiker. Dit in tegenstelling tot de hypertone sportdranken die men vaak koopt in sportkantines en supermarkten, die bevatten 10 klontjes suiker in 330 ml. Ik had het fijner gevonden als er voor deze afstand naast de banaan flesjes water werden uitgedeeld. En ik vond het heerlijk om in Venlo tomaatjes te krijgen, maar ik begrijp dat het afhankelijk is van de sponsor of dat wordt gedaan.
Nu is Rotterdam (evenals Utrecht) een JOGG gemeente. JOGG staat voor Jongeren Op Gezond Gewicht. JOGG is de beweging voor een gezonde omgeving en een gezonde jeugd. Iedereen in een stad, dorp of wijk zet zich in om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. Het is een lokale, duurzame, intersectorale aanpak die bewezen effectief is om de stijging van overgewicht bij jongeren (0-19 jaar) om te zetten in een daling. Publieke en private partijen werken nauw samen. Gemeenten vervullen een spilfunctie. Zij nemen de regie op zich zodat samenhang en samenwerking gewaarborgd is. Gisteren las ik in de Volkskrant dat uit trendonderzoek blijkt dat bij Rotterdamse basisschoolkinderen het overgewicht stabiliseert. Eind 2003 constateerde de gemeente Rotterdam dat het overgewicht onder de Rotterdamse jeugd bleef toenemen. Daarop heeft de gemeente met het programma Rotterdam Lekker Fit! geïnvesteerd in bijvoorbeeld meer beweging op school. Daarnaast is Rotterdam in 2010 aangesloten bij JOGG om het effect van Lekker Fit! te kunnen uitbreiden. Met resultaat: de uitkomsten van het meerjarig onderzoek uitgevoerd door de GGD Rotterdam-Rijnmond laten zien dat de stijgende overgewichttrend is gestopt.
Natuurlijk is de Marathon niet bedoeld voor kinderen, maar er kwam afgelopen zondag bijna 1 miljoen mensen naar de stad om het evenement bij te wonen. Het was in het kader van JOGG wel goed geweest als de boodschap van water drinken na sporten beter was uitgelicht. Nu was de stad bezaaid met lege flesjes sportdrank. Leuk voor de sponsor, niet goed voor JOGG.