donderdag 25 juli 2013

Meevaller


Van een van mijn collega’s lees ik de volgende tweet: Vandaag weer gehoord aan het eind van consult: blij met advies, had veel eerder moeten komen, valt 100% mee! #Vooroordelen over #diëtisten

Leuk om deze uitspraak te lezen, omdat hij heel herkenbaar is. Ik hoor het ook vaak van mensen. Dat ze erg tegen de afspraak met de diëtist hadden opgezien, dat ze bang waren dat ze na deze afspraak heel veel niet meer mochten eten, en dat ze een dieet voorgeschreven zouden krijgen.
Het beeld dat mensen hebben van de diëtist, is vaak niet rooskleurig. Dat er in de afgelopen 10-15 jaar veel veranderd is in de werkwijze van de diëtist, is niet iets wat iedereen weet of verwacht. Was het vroeger vaak zo dat er een streng dieet werd gehanteerd of dat er werd verwacht van mensen dat ze hun eten moesten afwegen op een keukenweegschaal, nu is het zo dat we veel meer uit gaan van motivatie, verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen. Dat heeft deels te maken met de komst van het internet. Mensen kunnen veel makkelijker zelf informatie opzoeken en lezen over wat ze mankeren. En dus ook wat ze eraan kunnen doen. Dat maakt mensen mondiger en hun eigen expertise groter.
Op het dieetspreekuur proberen we zoveel mogelijk onze adviezen te laten aansluiten op de vragen die leven bij onze cliënt. Als iemand gemotiveerd is om een bepaald aspect van zijn eetgewoonten te veranderen, dan is het goed om juist dát onderwerp te bespreken waar de cliënt zijn vraag over heeft.
Soms lijkt het daardoor voor de cliënt bijna alsof hij of zij niet veel hoeft te doen of te veranderen. Omdat de cliënt er klaar voor is die aanpassing in zijn eetpatroon te maken. Hij staat er op dat moment open voor om een aanpassing te doen.
Grappig was een gesprek vorige week met een cliënt. Zij was gekomen met licht overgewicht en een te hoog cholesterolgehalte. Inmiddels was ze 6 kg (bijna 10% van haar gewicht) afgevallen en haar cholesterolgehalte was gedaald. Ze zei dat ze het gevoel had dat ze er bijna niets voor had hoeven doen. Het was haar dus erg meegevallen. Bij doorvragen bleek dat mevrouw toch wel aardig wat had veranderd in haar voedingsgewoonten om dit doel te kunnen behalen. Ze was meer vis gaan eten, had tussendoortjes, wijn en toostjes laten staan, had magere soorten beleg en vlees gekozen bij de warme maaltijd.
Ze vertelde dat het meeviel, ook omdat ze zich zoveel beter voelde: veel minder opgeblazen, had meer energie gekregen. Dat motiveerde haar om dit vol te houden. En daardoor voelde het niet als een opgave.

Sinds juni hebben wij diëtisten een twitter account: @Careyn_dietist. Tweet met ons mee!