donderdag 20 februari 2014

Reclamespotjes

Hoewel ik  met de komst van on demand tv en Netflix steeds minder naar reclame blokken in tv programma’s hoef te kijken, ontkom ik er toch nooit helemaal aan. En soms is het ook best leuk, grappig, vermakelijk zolang het maar kort duurt.


Reclames op straat op billboards en in bushokjes, in diverse media en op tv hebben natuurlijk als doel de consument te verleiden en over te halen het desbetreffende product te kopen. En hoe vaker je een beeld, plaatje of logo ziet, hoe meer het blijft hangen. Reclamespotjes op tv hebben vaak de bedoeling grappig, opvallend of irritant te zijn juist zodat je ze kunt onthouden en het merk of product in je hoofd blijft zitten.


Sommige spotjes op tv vind ik heel knap gemaakt omdat ze de boodschap eigenlijk exact weergeven, maar wel op zo’n wijze dat het toch bij de consument (mijn cliënten) anders overkomt. Denk aan spotjes met als boodschap ‘Mars geeft je energie!’ Je kunt hieruit opmaken dat het een calorierijk voedingsmiddel is. En dit geldt ook voor de reclame met Joan Collins in de kleedkamer bij een voetbalwedstrijd ‘Snickers, je bent jezelf niet als je trek hebt. Stilt stevige trek’ Toch zijn beide spotjes vooral gericht op beweging, sport en het volhouden van leuke dingen. En dan de reclame van Snelle Jelle: ‘(te) krachtige kruidkoek! Deze superkrachtige koek zorgt voor een onverwachte energieboost’ waarin een roeier na een training nog een stukje verdergaat en uit komt in China en een schaatser zijn vrienden mededeelt dat hij nog even verder kan en uit komt bij de Eskimo’s.


Cliënten op mijn spreekuur noemen reclamespotjes, aanprijzingen en verpakkingen vaak misleidend. Dat is meestal naar aanleiding van uitleg die ik geef over wat er te lezen valt op het etiket over een bepaald voedingsmiddel. Want op de verpakking kun je heel veel informatie vinden. Deels informatie die er wettelijk op moet staan en deels informatie die de fabrikant (verkoper!) de consument wil bieden.
 

Bij candybars zoals Mars en Snickers weten de meeste mensen wel dat het niet gezond is. Bij een koek zoals Snelle Jelle is het hoge aantal calorieën veel meer een verrassing: 218 calorieën per stuk. Dat nadert eerder een maaltijd dan een tussendoortje, vooral als je graag wilt afvallen. (overigens levert een Mars maar 6 calorieën meer dan de Snelle Jelle: 224 calorieën, ter vergelijking!)


Als consumenten boodschappen doen dan wordt hun koopgedrag beïnvloed door hun boodschappenlijstje, maar ook door aanbiedingen, de route in de supermarkt, de wijze waarop producten worden uitgestald, de prijs van het product en afprijzingen. Maar ook de verpakking speelt een grote rol: ziet het er aantrekkelijk uit? Ziet het er gezond uit? Welke kreten staan er op de verpakking? Denk hierbij aan: Verbeterde receptuur! Met vitamine C! Extra voedingsvezels! Minder vet! Met omega 3 & 6! En ga zo maar door. Wanneer doe je het nu goed als je een gezonde keuze wilt maken? Dit is de reden waarom ik cliënten vraag hun boodschappen of lege verpakkingen mee te nemen naar het spreekuur. Zo helderen we het samen op.