Hoewel ik met de komst van on demand tv en
Netflix steeds minder naar reclame blokken in tv programma’s hoef te
kijken, ontkom ik er toch nooit helemaal aan. En soms is het ook best
leuk, grappig, vermakelijk zolang het maar kort duurt.
Reclames op straat op billboards en in
bushokjes, in diverse media en op tv hebben natuurlijk als doel de
consument te verleiden en over te halen het desbetreffende product te
kopen. En hoe vaker je een beeld, plaatje of logo ziet, hoe
meer het blijft hangen. Reclamespotjes op tv hebben vaak de bedoeling
grappig, opvallend of irritant te zijn juist zodat je ze kunt onthouden
en het merk of product in je hoofd blijft zitten.
Sommige spotjes op tv vind ik heel knap gemaakt
omdat ze de boodschap eigenlijk exact weergeven, maar wel op zo’n wijze
dat het toch bij de consument (mijn cliënten) anders overkomt. Denk aan
spotjes met als boodschap ‘Mars geeft je energie!’
Je kunt hieruit opmaken dat het een calorierijk voedingsmiddel is. En
dit geldt ook voor de reclame met Joan Collins in de kleedkamer bij een
voetbalwedstrijd ‘Snickers, je bent jezelf niet als je trek hebt. Stilt
stevige trek’ Toch zijn beide spotjes vooral
gericht op beweging, sport en het volhouden van leuke dingen. En dan de
reclame van Snelle Jelle: ‘(te) krachtige kruidkoek! Deze
superkrachtige koek zorgt voor een onverwachte energieboost’ waarin een
roeier na een training nog een stukje verdergaat en uit
komt in China en een schaatser zijn vrienden mededeelt dat hij nog even
verder kan en uit komt bij de Eskimo’s.
Cliënten op mijn spreekuur noemen
reclamespotjes, aanprijzingen en verpakkingen vaak misleidend. Dat is
meestal naar aanleiding van uitleg die ik geef over wat er te lezen valt
op het etiket over een bepaald voedingsmiddel. Want op de verpakking
kun je heel veel informatie vinden. Deels informatie die er wettelijk
op moet staan en deels informatie die de fabrikant (verkoper!) de
consument wil bieden.
Bij candybars zoals Mars en Snickers weten de
meeste mensen wel dat het niet gezond is. Bij een koek zoals Snelle
Jelle is het hoge aantal calorieën veel meer een verrassing: 218
calorieën per stuk. Dat nadert eerder een maaltijd dan een
tussendoortje, vooral als je graag wilt afvallen. (overigens levert een
Mars maar 6 calorieën meer dan de Snelle Jelle: 224 calorieën, ter
vergelijking!)
Als consumenten boodschappen doen dan wordt hun
koopgedrag beïnvloed door hun boodschappenlijstje, maar ook door
aanbiedingen, de route in de supermarkt, de wijze waarop producten
worden uitgestald, de prijs van het product en afprijzingen.
Maar ook de verpakking speelt een grote rol: ziet het er aantrekkelijk
uit? Ziet het er gezond uit? Welke kreten staan er op de verpakking?
Denk hierbij aan: Verbeterde receptuur! Met vitamine C! Extra
voedingsvezels! Minder vet! Met omega 3 & 6! En ga zo
maar door. Wanneer doe je het nu goed als je een gezonde keuze wilt maken? Dit is de reden waarom ik
cliënten vraag hun boodschappen of lege verpakkingen mee te nemen naar
het spreekuur. Zo helderen we het samen op.