Ik ga,
evenals veel van mijn collega’s, elke dag op de fiets naar het werk. Ik vind
het heerlijk om in de buitenlucht te zijn en lichaamsbeweging te hebben op weg
naar mijn zittend werk. Ik heb het geluk
dat ik op 1 dag op meerdere plekken aan het werk ben, zodat ik vaak overdag nog
minstens een keer naar buiten ga om een zonnestraaltje te kunnen meepikken, een
frisse neus te halen of gewoon mijn hoofd even leeg te maken. Heerlijk is het
‘s morgens vroeg op de fiets, de stad is dan nog rustig; schoolkinderen zitten
dan nog aan hun ontbijt, veel mensen vertrekken wat later naar hun werk, de
supermarkten en winkels zijn nog niet open.
Hoe
anders is dat in de middag! Utrecht heeft een grote fietscultuur. Dat is maar
goed ook, want als er meer mensen de auto zouden nemen dan zou de stad in de
ochtend- en avondspits helemaal dichtzitten. Door de grote aantallen fietsers
op bepaalde routes in de stad rijden op de fietspaden hele stromen fietsers. In
het stationsgebied is het vooral waanzinnig druk. Dat daar ook driftig wordt
gebouwd, maakt het er niet makkelijker op. De fietsroutes tussen centrum en
station zijn op de weg aangegeven met gele en rode geverfde banen. Zolang je
daarop rijdt, is er niet veel aan de hand als je maar meegaat met de stroom. Deze stromen of files, zo je wilt, nemen soms
druktes aan zoals de files op de snelwegen bij de bekende knooppunten. Als je van
de aangegeven routes wilt afwijken, dan is dat met gevaar voor eigen leven!
Naast
het station is een fietsenstalling. Die biedt ruimte aan 5000 fietsen. Er zijn
momenten dat deze fietsenstalling 7500 fietsen telt. Dat zegt wel wat over de
grote drukte en de bereidheid tot het zich verplaatsen op de fiets.
Ook de
gemeente Utrecht wil graag dat mensen vaker de fiets nemen. Zij stimuleren dat
op verschillende manieren. Ze markeren grote fietsroutes in de stad. De
bewaakte fietsenstalling naast het station is gratis. In de weekenden zijn er
in het centrum van de stad verschillende gratis ‘pop-up’ bewaakte
fietsenstallingen. Vorige week zag ik langs diverse grote straten geplaatste
fietspompen staan, met daarop een blikje bandenplakspullen.
In het
American Journal of Preventive Medicine stond in de uitgave van september een artikel
waar uit een studie bleek dat als mensen op een actieve manier naar
hun werk gaan, dat wil zeggen lopend, fietsend of met het openbaar vervoer, dat
voor hen cardiovasculaire risicofactoren verminderen. In het bijzonder werd de
kans op hoge bloeddruk, overgewicht en diabetes kleiner. In het artikel werd
dat ook nog uitgesplitst per activiteit. Dat is natuurlijk niet heel
vernieuwend. We weten al langer dat als mensen meer bewegen dat dat gunstig is
voor hart- en bloedvaten, voor onze conditie en ons lichaamgewicht.
Op het
spreekuur praat ik met mensen ook over gezondheid, gewicht(sbeheersing) en
beweging. Niet iedereen wil op de fiets naar het werk. Mensen noemen als
redenen: je gaat ervan zweten, je ziet er niet meer representatief uit na het
fietsen, het is te ver, etc. Toch lukt het vaak mensen te overtuigen toch deze
stap te zetten. Deze uitkomsten van het onderzoek kunnen hierbij helpen.